E-poe kaubaga seotud kaebuste lahendamine

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet (TTJA) tegi detsembris oma tarbijaõiguste juhendis (ametliku nimetusega „Juhend: Pretensiooni esitamine ja garantii ning kaebuse lahendamine“) mitu tähtsat muudatust, mis puudutavad otseselt Eesti tarbijate õiguste kaitsmist.

Annan nendest oma järgnevas postituses lühiülevaate.

TTJA täpsustas pretensiooni õiguse tähtaega

Muudetud on pretensiooni esitamise õiguse aega juhul, kui müüja parandab asja või asendab selle uuega. Ostetud tootel mõne ootamatu puuduse ilmnemise korral võib tarbija kahe aasta jooksul pöörduda kaupleja poole ning puudusega toode tuleb seejärel kas parandada või uuega asendada. Kuna seaduses olev regulatsioon ei ole praegu sellisteks olukordadeks üheselt selge, siis asus TTJA seisukohale, et asja parandamise või asendamise korral algab sellise kauba asendatud osa suhtes uus, kaheaastane pretensiooni esitamise õigus. Näiteks kui ostetud sülearvuti mõni osa vajab asendamist, siis kehtib asendatud osale uus pretensioonide esitamise õigus, kuigi arvutile endale kehtib jätkuvalt esialgne periood pretensiooni esitamiseks.

Tarbija võib ostu tõendada ka konto väljavõttega

Praegu ei ole võlaõigusseaduses regulatsiooni ostu tõendamise tarbeks. Teadupärast võib tarbija ostu sooritamist tõendada väga erineval viisil, tšeki, arve või mõne muu dokumendiga – nähtuma peab tehingu sooritamise aeg ning see, kes on tehingu sõlminud. TTJA on nüüd asunud seisukohale, et ostu saab tõendada ka pangakonto väljavõttega. Siiski tuleb silmas pidada, et kuna tarbijavaidluste komisjonil ei ole endal õigust nõuda välja salvestisi või tunnistajaid üle kuulata, siis võib sellesisuline vaidlus kuuluda üksnes kohtu pädevusse.

Taganemisõiguse välistus ei kehti voodimadratsitele

TTJA soovitab ka kõigil e-kauplejatel üle kontrollida oma e-poes kehtivad tagastustingimused, et need ei sisaldaks 14-päevase taganemisõiguse välistust voodimadratsitele, -katetele ja -kattemadratsitele. Põhjuseks on asjaolu, et Euroopa Kohus jõudis arusaamisele, et e-kaubamajast ostetud nimetatud tooted ei kuulu tervisekaitseliste ega hügieeniliste kaupade hulka ning selliseid tooteid võib 14-päeva jooksul tagastada ka siis, kui kauba pakend on avatud. Arvestama peab aga sellega, et tarbija võib toodet kasutada vaid sellisel määral nagu ta oleks seda teinud tavalisest poest ostes.

Toote parandamine peaks toimuma üldjuhul paari nädalaga

Aegajalt tuleb ette, et ostetud asi vajab parandamist. Lisaprobleem võib tekkida aga siis, kui müüja kulutab asja parandamisele üleliia palju aega. Seaduses ei ole sätestatud, milline on parandamisele kuluv mõistlik aeg. TTJA seisukoht on, et üldjuhul ei peaks parandamine kestma kauem, kui paar nädalat; erandina tehniliselt keerukamate toodete puhul aga mitte üle 3-4 nädala. Kaupleja ei tohi tekitada tarbijale selle juures aga põhjendamatuid ebamugavusi, nt tarbija jooksutamine. Näiteks tekib tolmuimejal mingi tootmisdefekt, klient viib seadme remonti ning talle lubatakse see kahe nädala pärast tagastada – kuid kokkulepitud ajal töökotta minnes tuleb välja, et tolmuimeja polegi veel remonditud, kuna töökojas unustati vajalik varuosa õigeaegselt tellimata. Ebamugavusi põhjustas tarbijale nii asjatu autosõit kui ajakulu. Töökoda oleks võinud tarbijat eelnevalt teavitada, et remont hilineb. Sellises olukorras on tarbijal õigus nõuda müüjalt olulise lepingurikkumise tõttu oma raha tagasi (VÕS § 223).

 

Ero Liivik

IURING õigusbüroo jurist

 

 

Lisa kommentaar